Spis treści
- r. pr. Joanna Polkowska-Sowa
- +48 22 243 34 75
- kancelaria@sowaip.pl
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR) – Rozporządzeniem (UE) 2023/988, uczestnicy łańcucha dostaw produktów konsumenckich mają szereg konkretnych obowiązków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek UE. Obowiązki te zostały zaprojektowane w celu wzmocnienia ochrony konsumentów oraz dostosowania się do współczesnych wyzwań, takich jak cyfryzacja i sprzedaż online.
Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów zacznie obowiązywać 13 grudnia 2024 r. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat GPSR możesz zapoznać się z naszym artykułem:
Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów – jakie obowiązki prawne dla firm
W celu dostosowania się do nowych regulacji podejmij następujące działania:
1. Zrozumienie zakresu i zastosowania
Zakres: Upewnij się, że twoje produkty (np. w tym także opakowania, gadżety reklamowe, itp.) mieszczą się w definicji „produktów” objętych GPSR. Rozporządzenie dotyczy wszystkich produktów konsumenckich wprowadzanych na rynek UE, w tym sprzedawanych online. Nawet zatem jeżeli wydaje Ci się, że Twój produkt nie może być niebezpieczny, ale jest produktem przeznaczonym dla konsumentów, to musisz spełniać wymagania, o których mowa w GPSR.
Produkty wyłączone: Zidentyfikuj produkty podlegające przepisom sektorowym, takim jak zabawki czy materiały do kontaktu z żywnością, i dostosuj je do odpowiednich norm. W przypadku gdy produkty podlegają szczególnym wymaganiom związanym z bezpieczeństwem nałożonym przez prawo Unii, GPSR ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do aspektów i ryzyk lub kategorii ryzyk nieobjętych tymi wymaganiami.
Ustal swoją rolę w łańcuchu dostaw. Rozporządzenie obejmuje swoim zakresem producentów, dystrybutorów, dostawców usług realizacji zamówień i importerów. Każdy z tych podmiotów ma inne obowiązki. GPSR przewiduje też szczególne obowiązki dla dostawców internetowych platform handlowych. Ten wpis dotyczy zasadniczo obowiązków producentów. Kim jest producent?
„producent” oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym;
Ważne! Jeżeli istotnie modyfikujesz produkt w sposób, który mógłby wpłynąć na zgodność z wymaganiami Rozporządzenia zostaniesz uznany za producenta.
Wprowadź wewnętrzne procesy dotyczące bezpieczeństwa produktów, umożliwiające spełnienie odpowiednich wymagań Rozporządzenia. Jeżeli produkujesz produkt seryjnie to musisz zapewnić wprowadzenie procedur mających na celu zapewnienie zgodności wszystkich produktów produkowanych w serii z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
2. Ocena bezpieczeństwa produktów
Ocena bezpieczeństwa produktów to naczelny obowiązek producenta.
Przeprowadź kompleksową ocenę ryzyka dla wszystkich produktów, aby upewnić się, że spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa określone w artykule 5 GPSR.
Weź pod uwagę (art. 6 GPSR) m.in.
- Zamierzone użycie i przewidywane niewłaściwe użytkowanie.
- Grupy wrażliwe (np. dzieci, osoby starsze).
- Ryzyka chemiczne, mechaniczne, elektryczne i ergonomiczne.
Utwórz i prowadź kartę produktu, w której znajdzie się dokumentacja techniczna.
Producenci powinni sporządzać dokumentację techniczną dotyczącą produktów, które wprowadzają do obrotu, która powinna zawierać informacje niezbędne do udowodnienia, że produkty te są bezpieczne. Dokumentacja techniczna powinna opierać się na wewnętrznej analizie ryzyka przeprowadzonej przez producenta. Ilość informacji, które należy podać w dokumentacji technicznej, powinna być proporcjonalna do złożoności produktu i potencjalnego ryzyka stwierdzonego przez producenta.
3. Etykietowanie i ostrzeżenia
Upewnij się, że wszystkie produkty są wyraźnie oznaczone odpowiednimi informacjami o bezpieczeństwie, instrukcjami użytkowania oraz ostrzeżeniami w języku kraju, w którym będą sprzedawane.
Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa (np. książka bez gadżetów).
Zamieść na produkcie dane producenta (nazwa, zarejestrowana nazwa handlowa, dane kontaktowe)
Zamieść na produkcie numery typu, partii lub serii, lub inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający jego identyfikację.
4. Identyfikacja i śledzenie produktów
Wdróż systemy identyfikacji produktów w całym łańcuchu dostaw (artykuł 15), które obejmują:
Prowadzenie rejestrów dostawców i klientów twoich produktów, tak abyś mógł zweryfikować dostawców wszystkich półproduktów (w tym oprogramowania związanego z produktem) a także klientów, którzy otrzymali od Ciebie gotowy produkt.
Używanie unikalnych identyfikatorów (np. kodów kreskowych, QR, numerów typu, partii lub serii ) na produktach.
Regularnie sprawdzaj, czy Komisja nie ustaliła szczególnego systemu identyfikowalności dla kategorii, w których mieszczą się Twoje produkty (art. 18).
5. Zarządzanie incydentami
Opracuj jasne procedury rozpatrywania skarg konsumentów i zgłoszeń dotyczących niebezpiecznych produktów. Zgodnie z Rozporządzeniem musisz prowadzić rejestr skarg, a także rejestr przypadków odzyskania produktu i środków naprawczych podjętych w celu zapewnienia zgodności produktu.
Przygotuj plan działań naprawczych, w tym procedury wycofywania produktów z rynku w przypadku stwierdzenia niezgodności, informowania konsumentów oraz organów nadzoru runku państw członkowskich przez Safety Business Gateway.
7. Sprzedaż online (e-commerce)
Zapewnij, że produkty sprzedawane online spełniają te same wymagania dotyczące bezpieczeństwa i etykietowania co towary sprzedawane fizycznie.
Zadbaj o to, aby oferta dotycząca produktu zawierała wszystkie wymagane prawem informacje (zob. art. 19).
8. Polityki wewnętrzne i szkolenia
Zaktualizuj polityki i procedury wewnętrzne, aby odzwierciedlały wymagania GPSR. Warto, aby przy wprowadzaniu lub aktualizacji polityki skorzystać z usług profesjonalnego doradcy prawnego, który doradzi w jaki sposób zadbać o zgodność z przepisami prawa, a jednocześnie nie obciążać przedsiębiorstwa nadmierną ilością obowiązków.
Zapewnij szkolenia dla pracowników zaangażowanych w projektowanie, produkcję i kontrolę jakości w zakresie norm bezpieczeństwa i procesów zgodności.
9. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej
Wyznacz osobę odpowiedzialną za zgodność lub upewnij się, że dedykowany pracownik monitoruje i zapewnia bezpieczeństwo produktów.
10. Współpraca z organami nadzoru rynku
Współpracuj w pełni z organami nadzoru rynku podczas inspekcji lub audytów. Prowadź dokumentację i udostępniaj ją na żądanie. Pamiętaj, że Rozporządzenie wymaga, abyś przechowywał dokumentację od 6 do nawet 10 lat.
Podsumowanie
Zapewnienie zgodności z Rozporządzeniem (UE) 2023/988 wymaga proaktywnego i systematycznego podejścia. Producent powinien regularnie przeglądać swoje procesy i aktualizować je w miarę potrzeby. Przestrzeganie regulacji minimalizuje ryzyko prawne i zwiększa zaufanie konsumentów oraz niezawodność produktów.
Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu przepisów Rozporządzenia? Skontaktuj się z naszymi ekspertami.
1 Comment
Ogólne bezpieczeństwo produktów. Jakie obowiązki dla firm?
[…] Naczelną rolę w łańcuchu dostaw zajmują producenci. To oni jako podmioty od których zaczyna się życie produktu przeznaczonego dla konsumentów, muszą spełnić podstawowe wymagania w zakresie analizy ryzyka związanego z produktem, sporządzenia dokumentacji technicznej, odpowiedniego oznaczenia produktu, muszą zapewnić instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa, a także odpowiednie procedury na wypadek gdyby okazało się, że produkt nie jest bezpieczny. Szczegółowo omówiliśmy obowiązki producentów w wpisie pod LINKIEM. […]